Komoly olvasási és helyesírási nehézségek

Tisztelt Doktornő!

Nagyobbik gyermekem most ötödik osztályos. Tanulmányi eredményeivel szerencsére nincs probléma, mert nagyon stabil négyes, halvány ötös. Ez számomra pont ideális, nem is kérnék többet. De, sajnos én úgy látom nagyon komoly olvasási és helyesírási nehézséggel küzdünk. Amennyire én megtudom állapítani, ha magában kell olvasni, akkor kisebb a probléma, de ha a szavakat ki is kell ejteni, az már nagy nehézséget jelent. Sok esetben észre sem veszi, hogy mi is az amit nem olvasott jól. Ugyanezt tapasztalom, ha egy átlagos hétköznapi problémát el akar mesélni. Többször belefog, újrakezdi. átfogalmazza. Helyesírásnál pedig szinte minden egyes szót külön-külön meg kell tanulnia. Szabályok szerint ír, nem hallás után.

Mindemellett nagyon sokat sportol, nagyon nagy a fantáziája (amit szintén nem tudom, jó-e?), nagyon kreatív (mindig fel akar valamit találni), kézügyessége is jó.

Sajnos úgy látom, ha leültetném a történelem könyv mellé képtelen lenne megtanulni a leckét, viszont képes lenne akár egy órát is bámulni, vagy csak játszadozni az asztalnál a semmivel. A tanulásnál az vált be, hogy saját szavaimmal el kell neki magyarázni a tananyagot. Azt tapasztaltam, hogy amit megért, azt már tudja is, de nem vagyok biztos benne, hogy majd az iskolában vissza is tudja adni felelet formájában a tanultakat értelmes egész mondatokkal. Sokat tanulok vele, sot a másik, harmadikos gyerekemre ezért nem is sok időm jut.

Vajon normális lehet-e a nagyon rossz olvasás, kifejezetten ha azt hangosan kell? Ehhez én szorosan kapcsolmán az önkifejezés problémáját ebben a korban. Hány éves koráig kell ill. lehet komolyan együtt tanulni a gyerekkel, hogy az ember segítsen neki?

Kedves Asszonyom!

Ha a gyerek bármilyen okból nem tud megfelelően olvasni, ez minden más tanulási probléma gyökere lehet. Amit leír, hogy hallás után viszont ráragadnak az információk, és eddig négyes szinten meg is élt ebből az iskolában, arra utal, hogy a fiam diszlexiás. A kreativitás, élénk fantázia, "mindig fel akar valamit találni" szintén ebbe az irányba mutat. A furcsa helyesírási hibák, illetve a helyes írásra való képtelenség is ilyen tünet.

Jól érzékeli, hogy ez így nem mehet tovább. Már csak azért sem, mert a szöveg megértésére, megértetésére fordított tömérdek idő magát a tanulást már lehetetlenné teszi.

Ha egy egyébként jó képességű, gyors észjárású gyerek még harmadikban-negyedikben is akadozva, rosszul olvas, abba nem szabd belenyugodni. Mielőbb meg kell vizsgáltatni a nevelési tanácsadóban, független attól, hogy milyenek a jegyei. Minél hamarabb kezdik el a szakszerű fejlesztést, annál hamarabb lesz eredmény.

Mivel Önöknél erre még nem került sor, most kell ezt megtenni, a diszlexia ugyanis nem múlik el, nem lehet kinőni. Valamilyen szinten megtanulnak az ilyen gyerekek is olvasni, írni, de ez a korlát annyira visszafogja a tanulásukat, hogy jó képességeik ellenére megbukhatnak, nagyon sokan kimaradnak a középiskolából.

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva