Tanulás otthon

Szeretnék tanácsot kérni az otthoni tanulásal kapcsolatban. Romlanak a jegyek nem tudok semivel hatni rá. Nem érdekli,hogy egyest kap,igazábo semi nem érdekli.Kérem ,hogy tanuljon meg valamit a válasza akkor se tanulom meg.Szeretném ha valaki segitene.

Farkas Szilvia

Kedves Éva. A problémánk nekünk is szinte ugyan az mint Szilviának csak a fiunk mék csak 5 ödikes. nem tudom rá venni a tanulásra semisem hat rá. se bunti se jutalom.Az a baj hogy még tanulni sem tud. Szóval sok aprobléma. kérem segitsen! köszönettel:

Székely Szabolcs.

Kedves Szilvia!

Leveléből az sejlik, hogy a gyermeke, akinek romlanak a jegyei, kamaszkorú lehet.

Szoktuk mondani, hogy a kamaszkort a legjobb lenne átaludni, de mindenképpen ez a legnehezebb életszakasz a gyerek és a szülő számára egyaránt. Ráadásul természetes és nagyon fontos mindaz ami ilyenkor történik.Ha egy gyerek nem kérdőjelezi meg a szüleit és minden más tekintélyt, például az iskolát, akkor később igen nagy baja lehet a felnőtt életben.Lázadás nélkül nem lehet felnőni. 

Ezekben az években még a korábban kiválóan teljesítő gyerekek közül is sokan meginognak, elragadják őket a tinédzserkor viharos változásai.

Ha ez van a háttérben, ami persze csak egy feltételezés a részemről, próbálja kicsit visszafogni saját magát, azaz ne szólítsa föl naponta ötször, hogy tanuljon, rakjon rendet a szobájában, legyen szófogadó és aranyos, mint régen stb. Minél többet papolunk, annál inkább lepereg róla. A kamaszkorban egyszerűen így működnek a gyerekek.

Ehelyett célszerű csupán néhány valóban fontos határkövet kijelölni. pl:nem romolhat az iskolai eredménye 4-es átlag alá, csak a közösen megállapított ideig számítógépezhet, a megegyezés szerinti időpontig haza kell jönnie.Ha nem tartja be a megállapodásokat -ezeket akár írásban is rögzíteni lehet - azonnal és figyelmeztetés nélkül életbe lépnek a szankciók. Ezeket is előre közölni kell a gyerekkel. És persze be kell tartani kőkeményen,nem megsajnálni.

Kisebb jelentőségű ügyekben, pl. kikkel barátkozik, milyen ruhában jár, milyen a haja, nem érdemes állandóan kritizálni, mert alig érünk el valamit, viszont garantáltan megromlik a kapcsolatunk.

Várjuk meg, hogy ő kezdeményezzen beszélgetést, ne nyomuljunk, ne kérdezgessük a dolgairól. Így hamarabb fog ő közeledni.

És közben erővel emlékeztessük magunkat a saját kamaszkorunkra!

Pusztai Éva

Kedves Szabolcs!

Azt írja "az a baj,hogy még tanulni sem tud." Miért kellene ezzel külön foglalkozni - leül, megtanulja és kész, csak szorgalom kérdése - gondolják sokan, sajnos pedagógusok is. Nehéz megérteni, hogy bár ezres nagyságrendben vannak megfelelő képzettségű tanárok, csak párszáz hazai osztályban van tanulásmódszertan oktatás. És sajnos ezek egy része is csak amolyan beszélgetős óra.

Pedig a szellemi munkának, a tanulásnak éppúgy szabályai, technikái vannak, mint a vizilabdának, vagy a motorozásnak.

Az eredményes tanuláshoz külső és belső feltételek szükségesek, rendszeresség, pontosság,figyelem - ezeket már jóval az iskoláskor előtt célszerű bevezetni a kisgyerek életébe, hogy második természetévé váljon.

Maga a tanulás többnyire szövegek szó szerinti, vagy a lényeget kiemelő megtanulását jelenti. Ehhez előfeltétel a hibátlan olvasás és a jó szövegértés, továbbá a szóbeli és írásbeli összefoglalók készítésében való jártasság.

Tanulási tréningjeinken ezeket a készségeket gyakorolják be a résztvevők.

Szeretettel várjuk az Ön gyermekét is:

Pusztai Éva