Felnőttként az iskolapadban

Egyre több felnőtt kér segítséget tőlünk a saját tanulási problémáira. Ezek a fiatalabb vagy idősebb, nagyon különböző élethelyzetű, változatos képzésekben résztvevő kliensek a feltáró beszélgetés során általában tipikus problémákról számolnak be. Ezeket adjuk közre mostani cikkünkben, abban a reményben, hogy ezzel is segítünk hasonló gondokkal küzdő olvasóinknak.

A munka, család mellett tanulók leggyakrabban ahhoz kérnek segítséget, hogy miként illesszék bele eddigi életükbe a főiskolát, egyetemet vagy továbbképző tanfolyamot. Ez általában csak úgy lehetséges, ha jelentős változásokat vezetnek be otthon, hiszen a napjaik továbbra is csak 24 órából állnak. Ezért át kell tehát alakítani az eddigi értéksorrendet a háztartásban, házimunkában. Le kell egyszerűsíteni az időigényes tennivalókat, és kompromisszumokat kell kötni: Számba kell venni ki mivel járul hozzá a továbbtanuló szülő, házastárs tehermentesítéséhez. Fontos, hogy maga az érintett a felnőtt "diák" is fogalmazza meg ezt az elvárását, a családtagok maguktól nem biztos, hogy "dalolva" vállalnak plusz feladatokat.

Sokan az önbizalommal állnak hadilábon, nem hiszik el magukról, hogy képesek elvégezni felnőtt fejjel egy újabb iskolát. Ez általában a munkahely által előírt, megkövetelt képzésekre jellemző. Akí úgy gondolja, hogy szörnyűség lesz a tanulás, mert ő már öreg ehhez, berozsdásodott az agya, ezzel csak "rátesz egy lapáttal" a tényleges nehézségekre. Valójában az emberi agy hihetetlenül plasztikus, életünk végéig tanulásra alkalmas szervünk. A tanulás konzervál, sőt fiatalít, azáltal, hogy új kihívásokat, emberi kapcsolatokat és lehetőségeket hoz az életünkbe. Persze másként tanulunk húsz évesen és másként ötven évesen. De aki nem sorscsapásnak, hanem kalandnak agytornának tekinti a rá váró szellemi munkát, az félig már meg is nyerte a csatát.

Vannak, akik hirtelen elhatározásból, alaposabb tájékozódás nélkül, esetleg szülői nyomásra választanak felsőoktatási intézményt, és csak később jönnek rá, hogy a tantárgyak, vagy az elvárások, a színvonal nem nekik való. Az emiatt jelentkező tanulási problémákat tárgyilagosan őszintén elemezni kell, és ha kiderül, hogy nem a megfelelő helyen van az illető, mielőbb váltani kell. Ezzel sok felesleges energiát, időt és frusztrációt meg lehet takarítani.

Nem ritkán korábban is meglévő tanulási nehézségek jelentkeznek újra, esetleg súlyosabb formában. A gyakorlatlan olvasók, rossz szövegértők és diszlexiások - akiknek az aránya akár a 30 %-ot /!/ is eléri a népességben- az általános és középiskolában jó hallási memóriájukkal, beszélőképességükkel még "elevickéltek" valahogy. De amikor sok száz oldal főiskolai, egyetemi szakszöveggel kell megbirkózni, bizony eljön az igazság pillanata. Kiderülhet, hogy a régi hiányosságok korrigálása nélkül nincs továbblépés - eredményes továbbtanulás.

A hatékony tanulási módszerekre persze mindenkinek szüksége van, akár az orvosegyetemre, vagy a jogra , egy szakmai továbbképzésre, vagy intenzív nyelvtanfolyamra jár. Bármit is tanulunk, ügyes technikákkal gyorsabban és eredményesebben tehetjük. A lényeg megtalálásának módszerei, a vázlatkészítés mikéntje, a nagy terjedelmű szövegekkel való megbirkózás, az ismétlés és tudásellenőrzés, a havi, heti és napi tervezés elsajátítása, a vizsgadrukk leküzdése, a tanuláshoz legmegfelelőbb pszichés állapot elérése csupa olyasmi, amit meg lehet és érdemes megtanulni.

A személyes tanácsadásról és felnőtteknek szóló intenzív tanulási tréningünkről itt tájékozódhat.


dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner