Legyen gyerekjáték a tanulás - 4. rész -

Vezess leckefüzetet (határidőnaplót)!

Mit gondolsz, miért használnak a "fontos emberek" határidőnaptárt, manager kalkulátort, palmtopot? Mert tudják, ha nem írnák fel, elfelejtenék mikor milyen elintéznivalójuk van. Ha azért nem használsz leckefüzetet, mert már dedósnak érzed, gondolj arra, hogy a fejed értékesebb infók tárolására való, mint hogy hányadik oldalon kezdődik a történelemlecke.

Ugye veled is megesik, hogy hazaérve nem pontosan, csak részben vagy egyáltalán nem tudod, mit adtak fel az egyes órákon házi feladatként. Mivel a legtöbb tanárnak megvan az a jó szokása, hogy a hiányos házi feladatért kis egyeseket vagy fekete pontokat osztogat, nagyon hamar összegyűlhet egy valódi egyes ezekből a mulasztásokból.

Tudom, hogy felső tagozatban pláne középiskolában /!/ dedós módszernek tűnhet, a leckefüzetet, mégis nyomatékosan szeretnélek megkérni, hogy térj vissza ennek használatához. Az ember feje nem káptalan - s ez alól te sem vagy kivétel. Bár az órán még felírtad a füzet vagy a könyv végére, rosszabb esetben egy cetlire, esetleg bekarikáztad, hogy mi a lecke, de mire hazaérsz, könnyen elfelejt/het/ed az egészet. Ha viszont ott van az egy darab zseniális leckefüzet, és benne minden, amit az iskolával kapcsolatban NEM SZABAD ELFELEJTENI akkor már nem kellenek további trükkök a felidézéshez.

Ha rendszeresen vezeted ezt a füzetet, biztos, hogy minden tantárgyból megspórolsz egy-két egyest. Ajánlom, hogy a leckefüzetbe az óráról órára rögzített tanulni/írnivalón kívül vezesd be a következő információkat is:

* néhány olyan osztálytárs elérhetősége, akik biztos, hogy mindent felírtak az órán, még nálad is precízebb módon...
* az éppen aktuális írni- és megtanulnivaló mellé feltétlenül jegyezd fel azt a dátumot, amikorra el kell vele készülni. Különösen fontos ez versek esetében, vagy ha témazáróra, nagyobb teszt megírására készültök.
* írd fel még az órán, ha valamilyen könyvet, segédeszközt be kell szerezni.
* a leckefüzetben van a helye a közeljövőben várható egyéb iskolai programoknak is, beleértve a jelentkezési határidőket, befizetési dátumokat, stb.

Ezen kívül javaslom, hogy legalább próbáld ki a napi tennivalók listáját. Ha számítógépen dolgozol, akkor ott is vezetheted, de talán hatásosabb, ha írásban készül el és minden nap felerősíted a szobádban egy jól látható helyre. A napi tennivalók listáján tüntesd fel az összes iskolán kívüli rendszeres vagy alkalmi programodat és azok időszükségletét, a feltétlenül megtanulandó, elvégzendő leckéket, azok időszükségletével együtt.

A napi tennivalók listájáról azonnal leolvasható, ha túl sok programot szerveztél magadnak, és ezeket csak a tanulás rovására tudod teljesíteni. Ettől persze még lehet, hogy nem a tanulást fogod választani, de a szemed előtt lógó papírlap amolyan lelkiismeret-ébresztő funkciót is betölt.

Jó ha tudod: hogy minden, amit leírunk és szándékként megfogalmazunk, sokkal erősebb kényszert jelent, mintha csak gondolatainkban köteleztük el magunkat. A sokat halogató diáknak érdemes ilyen figyelmeztető cédulákkal körül vennie magát. Ha elgyengül és a lustálkodást választja, legyen, ami figyelmeztesse az idő múlására.

A napi tennivalók listáján - minden elvégzett tételt húzzál át színes filctollal vagy zsírkrétával. Ettől határozottan jó érzésed lesz. Persze a lista elkészítésekor legyél reális. A nap csak 24 órából áll, és aludnod is kell! Este megjutalmazhatod magad valami aprósággal - ha mindennel végeztél. Ha pedig nem sikerült teljesítened a feladataidat, gondold végig, hogy mi volt ennek az oka. Lehet, ez túl bonyolultnak tűnik, de az effajta visszatekintés kiváló alkalom arra, hogy végiggondold, mi minden történt veled aznap. Ez azért is hasznos, mert másnap talán jobban tudsz majd gazdálkodni az időddel és kialakul egy esti rítus az életedben, ami hozzásegít a nyugodt alváshoz.

dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner