Felnőttként az iskolapadban

Egyre több levelet kapok olyan felnőttektől, akik azért kérnek segítséget, mert bajban vannak a sokat emlegetett 3L-lel, azaz nem megy nekik a munka melletti /élethosszig tartó/ tanulás. Vegyük sorra a tipikus panaszokat, és azt hogy ilyenkor milyen segítséget tud adni a tanulási tréner:

1. Egy-két évtized kihagyás után gyakran az derül ki, hogy sokkal nehezebben fog az agyunk, mint régen, esténként elalszunk a könyv mellett, nem fér bele a tanulás a feszített élettempónkba. Ha korábban nem volt probléma a tanulás, akkor erre az alapra ma is lehet építeni, de jelentős ésszerűsítésekre van szükség a mindennapi életben. Azaz tehermentesíteni kell a munka mellett újra tanuló felnőttet. Ilyenkor a tanulási tréner a hatékony tanulási módszerek megismertetése mellett abban is segít, hogy a tanuló felnőtt elfogadja, ha minden ugyanúgy marad az életében, mint eddig, nem fog beleférni a tanulás, vagy ha mégis, másutt jelentkezik a túlterhelés: egészségi problémákban, családi konfliktusokban. stb. Hatékony időgazdálkodás, másfajta családi munkamegosztás, a változástól félelem leépítése - ezek a tanácsadás legfontosabb témái..

2. Akinek tizen-huszonéves korában is nehezen ment a tanulás, annak a fentieken kívül még a kudarcok emlékével is meg kell küzdeni. A tanulási tréner ilyenkor abban is segít, hogy utólag megértsük, mi okozta ezeket a régebbi kudarcokat. Az esetek többségében nem a felfogóképesség gyengesége volt az ok, hanem az iskolában, a családban, a körülményekben keresendő a magyarázat. Persze közben az is kiderül, az illető maga milyen hibákat vétett, ami tovább súlyosbította helyzetét, amivel belekormányozta a rossz tanuló skatulyájába. A múlt megértése, ha nem azzal a szándékkal tesszük, hogy felmentsen a mai tennivalók alól, itt is katartikus hatású lehet. Vagyis a régi iskolai kudarcok nem akadályozzák meg, törvényszerűen, hogy felnőttként újra tanulni kezdjünk.

3. A lakosság 10-15 százaléka mutat különböző fokú diszlexiás tüneteket, vagyis kisebb nagyobb nehézségekkel olvas iskolásként és később is. A kezeletlen diszlexiások felnőtt korukra bár általában megtanulnak olvasni, de sok maradványtünet akadályozza az eredményes tanulást. Az érintettek többsége nem is sejti, hogy ez volt az oka a múltban és ma is, annak, hogy utálja a nyomtatott szövegeket, és bár szeretne tanulni, ez kínkeservesen megy, és alig jár tartós eredménnyel. A diszlexia tünetei minden életkorban enyhíthetők, a felnőtteknél sokszor már az is megkönnyebbülést okoz, ha évtizedek szégyenkezése után megérti az illető, hogy nem buta, lusta, hanem a szellemi képességeitől független, valószínűleg az agyában kimutatható genetikai eredetű eltérés miatt olvas nehezebben. Szakszerű segítséggel, megfelelő módszerekkel jelentősen javítható az ő olvasási, szövegértési teljesítményük is, ami elengedhetetlen bármiféle felnőttkori továbbképzésnél.

4. Mind több felnőtt tanul idegen nyelveket, de sajnos sem, a nyelvkönyvek sem a nyelvtanárok nem foglalkoznak eleget azzal a kérdéssel, hogyan is kell valójában nyelvet tanulni. Pedig személyre szabott tanulási módszertanra van szüksége mindenkinek, aki nehezen birkózik az idegen nyelvvel. Attól függően, hogy ki hogyan tanul a legeredményesebben - ez egyszerű tesztekkel mérhető -kinek kinek más tanulási technikák válnak be.


dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner