A 150. hírlevél

"Ne feledd a 150. hírlevelet!" figyelmeztetett pár napja portálunk webmestere, így aztán újra átfutottam az elmúlt négy évben hetente egyre több és több címre (jelenleg 7300) küldött tanulás módszertani cikkeinket.

Alig hiszem, hogy ennyi mindenről írtunk! Hogy ilyen sokfelé ágazik a tanulás témája! Mi mindentől nem függ az iskolai eredmény! És még az sem biztos, hogy az életben való sikerességet előrejelzik az érdemjegyek! Micsoda hatalmi és lélektani játszmák/drámák zajlanak az iskola-gyerek-szülő háromszögben!

Nem is lehet ez másképp, hiszen mindig az egész ember - gyerek vagy felnőtt - tanul, nem csak az agytekervényei. A kisiskolás nem csak a számolási és verbális készségeit, hanem szociális intelligenciáját, érzelmi érettségét/éretlenségét is magával viszi, és az eddig kapott otthoni/óvodai nevelés eredményét úgyszintén. Amikor a felnőtt újra tanulni kezd, összes korábbi jó és rossz tanulási beidegződése életre kel, nem beszélve az aktuális munkahelyi családi körülményeiről.

Tanácsadói munkámban is azt látom, hogy gyakran másutt /is/ kell a megoldást keresni, nem csak ott, ahol első ránézésre sejtenénk. Például az anyuka 12 éves, egészséges gyermeke totális tanulási önállótlanságára panaszkodik. Ám a beszélgetés tizedik mondatából kiderül, hogy a túlaggódó szülő nem csak a leckekészítés során felügyeli csemetéjét percről percre, hanem még a reggeli öltözködésbe is besegít, nehogy elkéssen a gyerek, és most is apróra felvágja neki a húst, hogy könnyebb legyen megrágni. Ez az eset is azt mutatja, hogy a tanulási problémák nagyon sokszor az otthoni nevelés, vagy iskolai hatások következményei.

A sokszor felpanaszolt önállótlansággal, lustasággal, figyelmetlenséggel, érdektelenséggel, szétszórtsággal, közvetlenül nem sokat lehet kezdeni. A nagy kérdés, hogy mi van a háttérben? Idegrendszeri, érzelmi éretlenség? Részképesség zavar, diszlexia? Családi zűrök, szülői agresszivitás, alkoholizmus, válás, hozzátartozó súlyos betegsége? Következetlen nevelés? Iskolai kudarcok? Tanárok baklövései? Ahány ok, annyi eltérő megoldás.

Cikkeinkkel és természetesen tanácsadásainkkal, tréningjeinkkel, ezután is segíteni fogjuk olvasóinkat abban, hogy megtalálják a megoldást a tanulási nehézségekre, vagy a tanulási zavarok képében jelentkező másféle problémákra.

Hamarosan csinosabb külsőt kap portálunk, megújulnak, bővülnek rovataink, szolgáltatásaink, és kicsit változik hírlevelünk is. Azt tervezzük, hogy kitölthető tesztekkel is segítjük többek között a tanulási képességek, vagy a diszlexia tüneteinek azonosítását.

Már a jövő héten folytatódik önsegítő pszichológiai sorozatunk. Praktikus útmutató a földi boldogsághoz címmel arról olvashatnak több héten át, hogy mit is jelent optimistának lenni, milyen előnyökkel jár, és legfőképpen miként tanulható meg. Ez a téma egy közismerten pesszimista országban - mi magyarok sajnos ebben is dobogósak vagyunk - nagyon aktuális. Okosan optimistának lenni azt jelenti, hogy képességeinket maximálisan kihasználjuk, teljes felelősséget vállalunk a gondolatinkért, beállítottságunkért, cselekedeteinkért. A világ ugyanis tényleg tele van lehetőségekkel, és mi valóban csaknem mindent el tudunk érni, ha az optimizmus cselekvő oldalát is működtetjük. Vagyis az álmodozás mellett praktikus, racionális, felelősségteljes gondolkodást és cselekvést honosítunk meg, akár tanulásról, akár életünk egyéb szféráiról van szó.

dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner