Így kezdj új életet!

Talán Te is azok közé tartozol, akinek könnyedén lehetne legalább eggyel jobb jegye - ha tanulna. Most többnyire hármasokat - vagy ketteseket /?/ hozol, ennyire telik abból, ami az órán rád ragad. Merthogy azon kívül egyáltalán nem, vagy nagyon ritkán készülsz az órákra - bár már sokszor elhatároztad, hogy ezen változtatsz. Legutóbb épp tegnapelőtt, amikor 2007-be fordult a naptár, és megfogadtad magadnak, hogy új életet kezdesz a tanulásban. Most olyan módszerekről olvashatsz, amik segítenek betartani ezt a fogadalmat. 

1. Csak fokozatosan!
Bár a rendszeres, kitartó tanulás a célod, nem lehet egyszerre napi három-négy órás tanulással fölváltani a korábbi lustálkodást, időhúzást. A változás kisebb lépésekben általában eredményesebb. Sokat segít, ha részekre bontjuk a feladatot Ha eddig az egész délutánod tévézéssel, számítógépezéssel és egyéb vidám dologgal telt, első lépésként azt határozd el, hogy januárban minden nap egy fél órára kikapcsolsz minden készüléket, és ez alatt az idő alatt teljes figyelemmel tanulsz. Ez egy hét alatt 2,5 óra intenzív tanulás, aminek január végére már jegyekben is megmutatkozik a hatása. Februártól növeld a valóban tanulással töltött időt napi egy órára. 

2. Tervezd meg!
Válaszd ki azt/azokat a tantárgya/ka/t, amivel a legnagyobb bajok vannak. Pontosan gondold végig, előre tervezd meg, mire fordítod a kezdetben napi fél órát. Pl. egyik nap az új anyagra, a következő nap a korábbi lemaradások pótlására, utána a témazáróra, vagy megírod az összefoglalót, stb. 

3. Kötelezd el magad!
Köss írásos szerződést saját magaddal erről az elhatározásodról. Ez viccnek is tűnhet, de hidd el, bevált, hatékony módszer, ha valóban el akarsz érni valamit, változtatni szeretnél eddigi szokásaidon. Ahogy mondani szokták a szó/ gondolat elszáll, az írás megmarad. Küld el magadnak akár naponta e-mailben a megállapodást, és figyeld meg, milyen hatással van rád. Nyomtasd ki a magaddal kötött szerződést, ragaszd ki a szobádban, vagy hordd magaddal a táskádban. 

4. Változtass a környezeteden!
A megszokott környezetünk gyakran olyasmire sarkall, amik talán mi sem akarunk, csak éppen automatikusan cselekszünk és mire észbe kapunk, ott a végeredmény. Egy sor olyan magatartási probléma van, aminek a megoldásában a "rossz" környezet megváltoztatása önmagában jelentős segítséget nyújthat. Ha ezt lefordítjuk a te problémádra, azt jelenti, a halogatásra hajlamos diák semmiképpen ne a bekapcsolt tévé előtt írja a leckéjét. Tanulás előtt mindig csinálj rendet az íróasztalodon, semmi ne legyen elől, ami nem az éppen tanult tárgyhoz tartozik. Sose tanulj hason fekve az ágyadon, mert abból elalvás vagy az elalvással való küzdés lesz. 

5. Dokumentáld a változást!
Naponta készíts rövid feljegyzést az új "életedről". Légy magaddal őszinte, írd le, ha jól megy, de azt is, ha pokolba kívánod az egészet. Ez sokat segít. 

6. Előzd meg a visszaesést!
A rossz szokások makacs dolgok. Számíts arra, hogy néhány hét után megszólal benned a kisördög, és azt mondja, mi lenne, ha ma mégsem tanulnék, helyette megnézném azt a jó filmet, amit a barátomtól kaptam? Gyakran azért térünk vissza már legyőzöttnek hitt rossz szokásainkhoz, mert: 

  • Hiányzik az az izgalom és várakozás, amivel a változás mégoly kínkeserves időszaka jár.
  • Az unalom elűzésére a már elért eredmény megsemmisítése látszik a legkézenfekvőbb megoldásnak
  • A lelkünk mélyén örök vesztesnek érezzük magunkat. "Ugye megmondtam, hogy ez nekem úgysem sikerül!" - jelenthetjük ki diadalmasan, amikor bekövetkezik a visszaesés. Ezért előre készülj a kisördög megjelenésére, gyűjtsd össze, írd le magadnak, miért jó, ha továbbra is kitartóan, rendszeresen tanulsz. 


7. Jutalmazd meg magad!

Ez nagyon fontos! Ezt is a legjobb előre leírni. Mi jár jutalomként, ha egy hétig, két hétig, egy hónapig, félévig betartom a fogadalmam. Vond be a jutalmazásba a szüleidet, de lehet az ajándék olyasmi is, ami nem kerül pénzbe. Például, hogy büszke és elégedett vagy magaddal, mert sikerül megtartani a fogadalmadat, ami bizony a felnőtteknek sem megy könnyebben. Gondolj arra, hányan fogyóznak eredménytelenül, mi a helyzet a cigarettáról való leszokással, vagy az olyan ígéretekkel, hogy kevesebbet isznak.

Légy kitartó, és a siker nem marad el! 

dr. Pusztai Éva 
tanulásmódszertan tréner