A Merész Macska

A tanulási problémák okai vagy következményei között szinte mindig felbukkan a túlzott aggodalmaskodás, az önbizalomhiány, és a tartós szorongás. Ezért tanulási tréningjeinkbe az idei ősztől beépítettük a sok országban már bevált Merész Macska programot, ami megtanítja a gyerekeket arra, miként csökkenthetik saját maguk a saját szorongásaikat.

A legtöbben anyagi helyzetüktől szinte A mai gyerekek lényegesen jobb körülmények között élnek, mint szüleik, nagyszüleik, mégis sokkal többet szoronganak, idegesebbek, mint a korábbi nemzedékek tagjai, gyakrabban betegszenek meg lelki eredetű kórokban. Soha nem fájt ennyit a gyerekek feje, mint manapság, a testi okok nélkül fellépő hányinger, gyomorgörcs, szédülés a 10-12 évesek 60 %-át sújtja rendszeresen.

A problémák láttán a szülők, pedagógusok, pszichológusok hajlamosak arra, hogy a gyerekek terheinek a csökkentését sürgessék, mondván, túl sokat kell tanulniuk már a kisiskolásoknak is. Ez azonban nem megvalósítható megoldás, hiszen az egymást követő nemzedékeknek vitathatatlanul egyre nagyobb tudásra van szükségük ahhoz, hogy eredménnyel tudjanak bekapcsolódni a munka világába, jó állást kapjanak, eligazodjanak a világ dolgaiban. Csak a másik út járható: a gyerekek stressztűrő képességét, problémamegoldó technikáit kell javítani. Erre annál inkább szükség van, mivel az WHO előrejelzése szerint az elkövetkező évtizedekben a lelki eredetű, mentális kórok kerülnek világviszonylatban a betegségek gyakorisági listáján az első helyre.

Az iskolai élettel összefüggő konfliktusok kezelésében nyilvánul meg leginkább a gyerekek alacsony stressztűrése, ez azonban nem jelenti azt, hogy az iskola az egyetlen stresszforrás. Az alsó tagozatos években az írás, olvasás megtanulása mellett a gyerekek életében igen jelentős fejlődési folyamatok mennek végbe.

Ilyenkor erősödnek meg a nemi szerepek, ekkor alapozódnak meg az erkölcsi fogalmak és az egész későbbi morális magatartás, ekkor térnek át az elvont gondolkodásra, kialakul az egész életre kiható öntudatuk. Kár, ha az iskola és a szülők mindebből szinte csak a tanulásra figyelnek.

A válási statisztikák azt mutatják, hogy a legtöbb házasság akkor bomlik fel, amikor a gyerekek hat-tíz évesek. Súlyos hatással lehet a lelki teherbíró képességre ezen kívül a szülők állásvesztése, a költözködések, iskolaváltások. De még e terhek nélkül is ott vannak a napi kihívások: megfelelni a család és az iskola elvárásainak, a kortárs csoportban megfelelő pozíciót elérni, megvívni a kisebb-nagyobb csatákat a barátokkal, osztálytársakkal, testvérekkel, szülőkkel, pedagógusokkal.

Vagyis gyermekeink a pszichés terheiket tekintve semmivel sincsenek könnyebb helyzetben, mint mi felnőttek. Annyi előnyük mégis van, hogy nagyon fiatalok lévén, személyiségük, készségeik képlékenyek.

Ezekre az életkori sajátosságokra épít a Merész Macska -Coping Cat- program, ami segít idejében felismerni a szorongást, indokolatlan félelmet. Ilyenkor jönnek a begyakorolt szorongáscsökkentő módszerek. Ehhez megtanítjuk felismerni a szorongás testi jeleit, érzékelni azok erősségét, a szorongást megelőző tipikus gondolatokat. Relaxálás, sokféle szerepjáték, a szorongást keltő helyzetekhez való fokozatos hozzászokás, az ilyen helyzetekről való gondolkodás átalakítása, szorongás-napló írása, stb. szerepel a 8-14 éveseknek kidolgozott programban.

dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner