Felnőttként az iskolapadban

Az élethosszig tartó tanulás - Lifelong Learning, azaz 3L - nem kevesebbet jelent, mint hogy csak akkor maradunk versenyképesek a munkaerőpiacon, ha sosem hagyjuk abba önmagunk képzését. Felnőttként, esetleg családos emberként, szakmával, vagy diplomával a zsebünkben újra meg újra iskolapadba kell ülnünk, továbbképzéseken kell részt vennünk, újabb szakmát, vagy diplomát kell szereznünk, idegen nyelvet kell tanulnunk.

Egyre több levelet kapok olyan felnőttektől, akik segítséget kérnek, mert bajban vannak a 3L-lel, nem megy nekik a munka melletti tanulás. Vegyük sorra a tipikus panaszokat, és azt hogy ilyenkor milyen segítséget tud adni a tanulási tréner:

1. Egy-két évtized kihagyás után kiderül, hogy sokkal nehezebben fog az agyunk, mint régen, esténként elalszunk a könyv mellett, nem fér bele a tanulás a feszített élettempónkba. Ha korábban nem volt probléma a tanulás, akkor erre az alapra ma is lehet építeni, de jelentős ésszerűsítésekre van szükség a mindennapi életben. Azaz tehermentesíteni kell a munka mellett újra tanuló felnőttet. Ilyenkor a tanulási tréner a hatékony tanulási módszerek megismertetése mellett abban is segít, hogy a tanuló felnőtt elfogadja, ha minden ugyanúgy marad az életében, mint eddig, nem fog beleférni a tanulás, vagy ha mégis, másutt jelentkezik a túlterhelés: egészségi problémákban, családi konfliktusokban. stb. Hatékony időgazdálkodás, másfajta családi munkamegosztás, a változástól félelem leépítése - ezek a tanácsadás legfontosabb témái..

2. Akinek tizen-huszonéves korában is nehezen ment a tanulás, annak a fentieken kívül még a kudarcok emlékével is meg kell küzdeni. A tanulási tréner ilyenkor abban is segít, hogy utólag megértsük, mi okozta ezeket a régebbi kudarcokat. Az esetek többségében nem a felfogóképesség gyengesége volt az ok, hanem az iskolában, a családban, a körülményekben keresendő a magyarázat. Persze közben az is kiderül, az illető maga milyen hibákat vétett, ami tovább súlyosbította helyzetét, amivel belekormányozta a rossz tanuló skatulyájába. A múlt megértése, ha nem azzal a szándékkal tesszük, hogy felmentsen a mai tennivalók alól, itt is katartikus hatású lehet. Vagyis a régi iskolai kudarcok nem akadályozzák meg, törvényszerűen, hogy felnőttként újra tanulni kezdjünk.

3. A lakosság 10-15 százaléka mutat különböző fokú diszlexiás tüneteket, vagyis kisebb nagyobb nehézségekkel olvas iskolásként és később is. A kezeletlen diszlexiások felnőtt korukra bár általában megtanulnak olvasni, de sok maradványtünet akadályozza az eredményes tanulást. Az érintettek többsége nem is sejti, hogy ez volt az oka a múltban és ma is, annak, hogy utálja a nyomtatott szövegeket, és bár szeretne tanulni, ez kínkeservesen megy, és alig jár tartós eredménnyel. A diszlexia tünetei minden életkorban enyhíthetők, a felnőtteknél sokszor már az is megkönnyebbülést okoz, ha évtizedek szégyenkezése után megérti az illető, hogy nem buta, lusta, hanem a szellemi képességeitől független, valószínűleg az agyában kimutatható genetikai eredetű eltérés miatt olvas nehezebben. Szakszerű segítséggel, megfelelő módszerekkel jelentősen javítható az ő olvasási, szövegértési teljesítményük is, ami elengedhetetlen bármiféle felnőttkori továbbképzésnél..

4. Mind több felnőtt tanul idegen nyelveket, de sajnos sem a nyelvkönyvek sem a nyelvtanárok nem foglalkoznak eleget azzal a kérdéssel, hogyan is kell valójában nyelvet tanulni. Pedig személyre szabott tanulási módszertanra van szüksége mindenkinek, aki nehezen birkózik az idegen nyelvvel. Attól függően, hogy ki hogyan tanul a legeredményesebben - ez egyszerű tesztekkel mérhető -kinek kinek más tanulási technikák válnak be.

dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner