Így készülj az érettségire!

Az érettségire való felkészülés bonyolultabb lett, amióta kétszintű a rendszer, és sokszor ez dönti el az egyetemre való bekerülést is. Remélhetőleg az idén már nem lesznek olyan zavarok a pontok át és beszámításánál, mint a tavalyi bevezetéskor, de még így is marad épp elég izgulnivaló szülőnek, érettségizőnek egyaránt. Mostani cikkünkben a szóbelire való felkészüléshez adunk gyakorlati tanácsokat.

1. Döntsd el, hogy miből fogsz tanulni! A könyvpiacot elárasztották az érettségire felkészítő könyvek -ezek között van kiváló, és bizony akad nagyon silány is. Ha tantárgyanként öt-hat ilyen könyv tornyosul az asztalodon, haladéktalanul válaszd ki azt az egyet, amelyik leginkább megfelel azoknak a szempontoknak, amiket a tanárodtól kaptál az adott tantárgy érettségi követelményeivel kapcsolatban.

2. Készíts részletes felkészülési tervet! Erre ne sajnáld az időt, dolgozd ki alaposan, hiszen ez a program lesz az elkövetkező hetekben a parancsnokod. Az érettségiig hátralevő napokra egyenletesen oszd el a megtanulandó tételeket, de maradjon két-három tartaléknap - ha bármi történik, pl. egy kisebb betegség, vagy nem jól kalkuláltál. A tervet bontsd le napokra, órákra, tételekre. Nyomtasd ki a teljes tervet és a napi feladatok listáját, és ezt tedd ki a szobádban egy jól látható helyre.

3. A napi tanulási terhelés legyen minél egyenletesebb, legalább 4 órát, de 8-nál ne többet tölts tanulással. A legjobban délelőtt fog az agyad, ezért 8-9 kor már ülj a könyveid előtt. 40-50 perc intenzív tanulás után kelj fel, mozogj, menj ki tíz percre a levegőre, egyél egy kis gyümölcsöt, de ne kapcsold be se a tévét, se a számítógéped, mert ott ragadsz! Délben tarts kétórás ebéd és pihenőszünetet. Ilyenkor alhatsz egy félórát, de ne többet! A délutáni tanulási periódus legyen a rövidebb, és este 6-tól kötelező a kikapcsolódás, regenerálódás.

4. Minden nap menj ki a szabadba, biciklizz, fuss, vagy egyszerűen sétálj, találkozz a barátaiddal, esetleg nézz meg egy filmet, de 10-től kötelező az alvás! A felkészülési időszakban mindenképpen aludj naponta legalább 8 órát. Ne éjszakázz, mert másnap használhatatlan leszel, és értékes időt veszítesz.

5. Szóbeli vizsgára készülsz, ezért a felkészüléshez használj magnót esetleg videokamerát. Fontos, hogy halljad és lássad magadat a próbafelmondások során.- Ez csökkenti a vizsgadrukkot és reálisabban fogod látni miként hat a feleleted.

6. A tételeket a következőképpen tanuld meg: először fusd át a teljes szöveget, hogy legyen egy gyors, bár felületes képed. Utána olvasd el a szöveget alaposan, ha valamit nem értesz, ne menj tovább, amíg ki nem bogozod a jelentését. Ehhez használj más könyveket, lexikont, vagy hívd fel egy osztálytársadat. A tanulási idő 40 százalékát fordítsd arra, hogy ismételsz, ellenőrzöd a tudásod, hangosan végigmondod az éppen tanult tételt. A folyamatos ismétléssel tudod elérni, hogy az érettségi napján elérhető helyen legyen a memóriádban az összes tétel.

7. Segíthet a megértésben és megjegyzésben, ha szakaszonként, bekezdésenként hangosan összefoglalod, újrafogalmazod, amit olvastál. Tegyél fel jó kérdéseket az egyes részekkel kapcsolatban, amik "lefedik" az adott szakasz lényegét. A szöveg átfogalmazása, lerövidítése, a kérdések abban segítenek, hogy sokkal mélyebben megértsd és megjegyezd a tételeket, mintha csak némán futtatod a szemed a sorokon. Ez utóbbi módszernél ugyanis a figyelmed akár 90 százaléka is elkalandozhat, anélkül hogy észrevennéd!

8. Állj ellen a kísértésnek! Még sosem volt ennyi szabadon beosztható időd - leszámítva a nyári szüneteket. Valószínűleg sokszor jut majd eszedbe, hogy néhány nap lazítás belefér, van még idő! Ha komoly céljaid vannak, és igazán fontos a továbbtanulás miatt, hogy milyen lesz az érettségid, akkor időről időre figyelmeztesd magad, akár egy-egy saját címedre küldött sms-sel vagy e-maillel, hogy nagy tétje van az elkövetkező heteknek.

9. De ne parázz! A lazsálás mellett az agyon stresszelés a sikeres felkészülés másik kerékkötője. Ha egyenletesen tanulsz, ellenőrzöd a tudásod, többször meghallgatod, megnézed magad, amint felmondod a tételeket, nem éjszakázol, nem szedsz "teljesíménynövelő" de valójában idegkimerülést kiváltó gyógyszereket - akkor nincs mitől félned. Az érettségi általában nem szokott rosszabbul sikerülni, mint az adott tárgyból korábban elért iskolai átlag.

10. És ha mégsem ugrod meg a 200 centit, ha nem úgy jönnek össze a dolgok, ahogy tervezted és remélted, akkor sem dől össze a világ. Az érettségi fontos, vedd komolyan - de nem az életed múlik rajta!

dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner