Lámpalázas vagy? Segít a légző gyakorlat!

Nemcsak az érettségizők vizsgáznak és izgulnak ezekben a hetekben. Sok tízezer alsóbb osztályos gimnazista tantárgyi vizsgákra készül és a többiekre is témazárók sorozata vár. A vizsga, témazáró drukkal jár, ami egy bizonyos határig szükséges, elkerülhetetlen, de ha túl nagy a lámpaláz, az leronthatja az eredményt és pocsék közérzetet okoz.

Mitől is félünk, amikor a vizsga előtt kitör rajtunk a lámpaláz?

  •  
  • attól, hogy teljesítenünk kell a vizsgán
  • attól, hogy szerepelnünk kell
  • attól, hogy beszélnünk kell

Ezt a három mumust egyenként kell - és lehet - legyőzni.

Az aktív tanulás, amiről a Kérdezz, és nem lesz időd unatkozni!, valamint a Magolj, ha muszáj, csak rá ne szokj! című hírlevélben volt szó, sok szálon futó szoros, eleven kapcsolatba hoz a tananyaggal, és kizárja azt a lehetőséget, hogy leblokkolj, amikor eljön a vizsga.

A szereplést gyakorolni kell, akkor nem fogsz tőle félni. Állj a tükör elé, és mondj fel egy tételt a tükörképednek. Még jobb, ha valódi közönség - barát, osztálytárs, testvér, szülő - előtt teszed ezt. Készíts magnó, videofelvételt a "próbavizsgádtól" és értékeld ki. /A színészek, tévések, sportolók is ezt teszik./

A beszédkészségedet ugrásszerűen javítja, ha naponta legalább fél órát hangosan olvasol ízlésed szerinti szépirodalmat: novellát, regényt.

A vissza-visszatérő rossz gondolatok, a félelem, szorongás ellen is felvértezheted magad. A kudarc az élet - főként a diákélet - természetes velejárója. Kevesebb kudarc ér azonban, ha sokkal többször gondolsz arra, hogy biztos sikerül, nem pedig az ellenkezőjére. Kimondott szavaidnak óriási hatalma van: ezért kerüld a bizonytalanságot kifejező szavakat! Sose mondd: talán sikerülhetne is... Ehelyett: sikerülni fog. Ha általában kerülöd ezeket a kifejezéseket, szófordulatokat, az idővel segít abban, hogy megerősödjön az önbizalmad.

Mekkora a természetes lámpaláz, vizsgadrukk? Ez egyénenként változik. Az olyan fokú izgatottság azonban, ami hasmenéssel, kapkodással, remegéssel, szédüléssel jár, mindenképpen káros. Ha valaki gyomorgörcsöt kap, vagy olyan hevesen ver a szíve, hogy nem tud megszólalni, az valószínűleg rosszabbul szerepel a vizsgán és ez az állapot rongálja az idegrendszerét is. Vannak egyszerű technikát, amelyektől higgadt maradsz, vagy visszanyerheted az önuralmadat. Enyhébb esetekben elegendő, ha légző gyakorlattal segítesz magadon. Vegyél - hasi légzéssel - nagy levegőt, majd négyszer annyi idő alatt, mint ahogy beszívtad, fújd ki. Ezt ismételd meg ötször. Ha nagyon elhatalmasodott a lámpaláz, vizsgadrukk, szakember segítségével lehet, és ajánlatos fokozatosan csökkenteni ezeket a rossz érzéseket, élményeket. Mindenkinek (enyhébben és erősebben drukkos diáknak is) nagyon sokat segíthet, ha laza futás vagy kocogás közben kellemes élményeket, életének sikeres pillanatait idézi fel.

Ma már sajnos az érettségizők körében is terjed, hogy amfetamin származékokkal - például speeddel - tanulnak, tartják magukat éberen. Ez a koffeinnél - kávé - tízszer erősebb élénkítő szer azonban egyáltalán nem növeli az agy teljesítőképességét, csupán arra használható, hogy egy-két órás alvással is beérje a szervezet. A több napos alvásmegvonás után azonban olyan súlyos kimerültség lép fel, ami sokkal hosszabb időre "üti ki" a tanulót, mint amennyit nyert. Ráadásul az ilyen szerek rendszeres, vagy tartós szedése beteges nyugtalanságot, félelmet, üldözési érzetet, agresszivitást idéz elő. Komoly elvonási tünetei közül pedig a legsúlyosabb a depresszió, az emésztőszervi zavarok és az ólmos fáradság.

Legközelebb arról olvashatsz, hogy lehet-e hipnózisban tanulni

dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner