Pihenj úgy, mint Napóleon!

Ha álmos, fáradt vagy tanulás közben, annak két oka lehet:

  • 1. valóban pihenésre van szükséged
  • 2. nincs kedved tanulni, és álmosságba menekülsz

Beszéljünk először ez utóbbiról. Biztos már sok megszívlelendő dolgot hallottál szüleidtől, tanáraidtól a tanulás fontosságáról. Én csak egyetlen gondolatot ajánlok figyelmedbe, ezt érdemes minél színesebben, életszerűbben elképzelni azokban a percekben, amikor éppen az álmosságba menekülnél:

Az életem minősége, a munka, amit évtizedeken át végezni fogok, nagyrészt a tanulásom függvénye, eredménye, vagy kudarca lesz.

És most lássuk az igazi fáradtságot:
A teljesítőképességünk a felkelés után 8-9 órával, délután 2-3 között erősen lecsökken. Ezért jó, ha ebben az időben tudsz pihenni. A következő jobb periódusunk este 6-7-ig tart, vagyis addigra ajánlatos végezni a tanulással, mert később már alig fog az agy.
A valódi fáradtság jele, hogy nehezebben érted meg az olvasott szöveget, egyre többször elkalandozik a figyelmed, és ingerlékeny leszel, esetleg megfájdul a fejed.

Gyakran épp a szorgalmas diákok akarják a tanulásra szánt időt teljes egészében, megállás nélkül végigdolgozni. A fellépő fáradtság tüneteit görcsös igyekezettel próbálják legyűrni. Ennek semmi értelme!

Leckeírás, tanulás, jegyzetelés közben 45 perc munka után feltétlenül tarts 5-6 percnyi szünetet. Ennél hosszabb megszakítás akkor javasolt, ha másik tantárgyba fogsz. 15 percél hosszabb szünet után viszont már nehezen vesszük fel újra a tanulás fonalát. Számíts arra, ha leülsz akár csak negyedórára tévézni, minimum egy óra kell, amíg újra belelendülsz a tanulásba!

A kisebb vagy hosszabb szünetekben feltétlenül állj fel a székedből! Érdemes egy kis testmozgást végezni, néhány egy nagy nyújtózás, egy pohár víz, szellőztetés. Ha enni támadna kedved, légy mértékletes, mert ha teli hasad, a vasakarat se hozza vissza a tanuláshoz szükséges mennyiségű oxigéndús vért az agyadba!

Ha nagyon álmosnak, tompának érzed magad, próbáld meg a következőt:
Feküdj le hanyatt a szobád padlójára, vagy a szőnyegre, esetleg tegyél magad alá még egy takarót. Egy egészen kicsi párnát, vagy összecsavart törülközőt tehetsz a tarkód alá. A karjaidat egyenesen, tenyérrel felfelé helyezd a testedtől kb. 30 cm-re. A lábaid ugyancsak egyenes tartásban 30 cm-re nyíljanak szét, a lábfejeid lazán kifelé dőlnek. Ebben a pózban pihenj mozdulatlanul, igyekezz teljesen elengedni magadat. Gondolataid száguldozását kicsit fékezi, ha figyeled a saját légzésedet, anélkül, hogy megpróbálnád lassítani, vagy gyorsítani. Csak figyeled, ahogy emelkedik és süllyed a mellkasod, hasad.
Ezt a jóga-pózt Savaszana-nak hívják. Napóleon ezzel a módszerrel pihent a hosszú hadjáratai alatt naponta többször 10-15 perceket, ami felért 3-4 óra alvással. Ha elalszol, ami nem baj, a kemény padló hamarosan felébreszt. Viszont a mozdulatlan, ellazult testtartás, és a befelé figyelés nagyszerűen pihentet.

Nagyon jó hatású a gyertyaállás, vagy tarkóállás, mert ettől hirtelen megjavul az agyad vérellátása, elmúlik az álmosság. Fontos szabály, hogy ugyanannyi ideig, 3-3 percig pihenj a földön fekve, mint ameddig a fordított helyzetben voltál.

Két hét múlva a megjegyzést, memóriát segítő technikákról olvashatsz.

dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner