Hibák és erősségek

Kedves doktornő!

24 éves vagyok, egyetemre járok, amit nem rögtön középiskola után kezdtem el, mert úgy láttam, hogy nem nekem való, nem vagyok elég jó tanuló ahhoz, hogy felvegyenek valahova is.

Gyermekkoromban is voltak problémáim a tanulással, mindig azt mondták nekem, hogy okos vagyok, de lusta. Ami részben igaz is, de nem is! Nem szerettem tanulni, mert, ahhoz, hogy valamit megjegyezzek legalább 5- ször el kell olvasnom és még memorizálnom is kell mondatonként! Emiatt érdektelenné vált számomra a tanulás! Nem szerettem tanulni, mert rengeteg időmet felemésztette. Most másképp állok a tanuláshoz, mivel el akarok érni valamit, jelen esetben diplomázni szeretnék, ezért próbálok szorgalmas lenni. Eddig azt hittem, hogy egy gyengébb képességű ember vagyok, aki nehezen memorizálja dolgokat, de egy ismerősöm felhívta a figyelmem a diszlexiára és ajánlotta ezt az oldalt, hogy kérdezzek rá, nem- e a diszlexia okozza a problémám! Csináltam egy tesztet is a diszlexiáról (diszlexia.hu), aminek eredménye 122 pont lett! A levelem további részében szeretném részletezni, hogy a mindennapi életben és a tanulásban mik a problémáim és mik az erősségeim!

Hibáim:

  • jobb és baloldalamat összekeverem
  • távolságot nem tudok megbecsülni
  • térbeli látásom gyenge
  • rendetlen vagyok, nehezen tudok rendet tartani
  • nem szeretek barátkozni, mert néha nem bírok figyelni az emberekre, ilyenkor úgy érzem, hogy untatnak, és képtelen vagyok tovább figyelni rájuk
  • olvasáskor elveszítem, hogy hol tartok, ha nem követem az újjammal a sorokat
  • gyakran beszélgetés közben is előfordul, hogy nem tudom folytatni a mondandómat, mert nem vagyok biztos a tudásomban, vagym ha több ember figyel rám egyszerre, ilyenkor zavarba jövök és el is pirulok
  • üzeneteket nehezen veszek át, mert elfeljtem őket, pl amikor lerakom a telefont
  • nehezen jegyzek meg számokat évszámokat, születés és névnapokat
  • előadások hallgatása jól megy, ha nem tartanak egyben két órát, kb. 45 percig tudok figyelni, utána már nem, így jegyzetet sem tudok készíteni az óráról
  • neveket nehezen jegyzek meg, sokszor kell hallanom, hogy megjegyezzem
  • rossz az időérzékelésem
  • térbeli tájékozódás nehezen megy
  • nehezen idézem fel az elolvasottakat, sokszor kell elolvasnom egy 10-20 soros bekezdést, ahhoz, hogy tudjam mit olvastam, de megtanulni még így sem tudom, csak ha erőssen memorizálom
  • jegyzetelni nehezen tudok, mert nem látom egy szövegben a lényeget
  • egymáshoz hasonló szavakat olvasáskor összekeverem és az idegen, vagy hosszú szavakat nehezen olvasom el
  • nehezen használom a szótárat, csak úgy megy, ha elmondom magamban az abc-t, vagy az abc egy részét, ami környékén lehet a keresett handzó
  • írásban viszonylag jól fejezem ki magam
  • nehezen ejtek ki ismert és általam használt szavakat, mert nem jutnak eszembe
  • beszéd közben gyakran keresem a mondatba illő szavakat, hogy változatos legyen a nyelvhasználatom, ha nem sikerül, akkor elég butának érzem magam és szerintem mások is annak tartanak, ilyenkor nem folytatom, amit elkezdtem
  • hangosan olvasni nem szeretek, mert szégyenlem, hogy nem tudok jól olvasni és kínos, ha észreveszi valaki a hibámat
  • nem szeretem a feliratos filmeket, mert nem tudom végigolvasni őket, túl lassan olvasok
  • ha nem értek egy problémát (matematika tanulásra jellemző) akkor nem tudom megtanulni, hiába próbálom bemagolni, elfelejtem, amit tanultam
  • az olyan könyveket, amiben nincs színes ábra, grafikon, stb, csak folyamatos szöveg, nem tudom tanulásra hasznáni
  • gyakran kérem el ismerősök tankönyvét, és azt tanulom, amiket ők aláhúztak, mert nem tudom kiszűrni a lényeget egy szövegből
  • rossz a helesírásom

Erősségeim:

  • labdajátékokban jó vagyok
  • jó a kézügyességem
  • szépen írok (külalak)
  • jól tájékozódom, nem tévedek el, nagyon könnyen és pontosan megjegyzem a helyszínt, a tájat, amit nem is felejtek el
  • aránylag jól tudok fejben számolni
  • írásbeli munka elkészítése nem okoz gondot
  • a technikai eszközök használata jól megy, például jó érzékem van a mechanikai eszközök szereléséhez, hobbym a barkácsolás, azok a dolgok, amiket kézzel kell csinálnom jól mennek, mind utasításra, mind úgy, hogy nekem kell kitalni, hogy hogyan csináljam meg
  • kreatív vagyok
  • rendkívül jó az arcmemóriám, arcokat soha sem felejtek el
  • több dolog elvégzése egy időben jól megy, nem okoz nehézséget
  • nagyon pontos a hangérzékelésem, és jó a zenei hallásom is
  • szeretm a feleletválasztós teszteket, ha van rá elég idő, hogy végig gondolhassam
  • számomra érdekes dolgoban jól meglátom az összefüggéseket
  • jó probléma-megoldó képességem, minden akadályt megpróbálok leküzdeni

A leírtak alapján, lehetséges, hogy diszlexiás vagyok, vagy valamilyen egyéb tanulászavarom, vagy problémám van?

Előre is köszönöm válaszát!

Bea

Kedves Bea!

A felnőtteknél inkább már diszlexiás maradványtünetekről beszélünk, hiszen mint Ön is, írni olvasni számolni megtanult, és bár vannak nehézségei, végeredményben ügyesen használja ezeket a kultúrtechnikákat a felsőfokú tanulmányai során.

Amit a memóriájáról, figyelméről, a gyors kimerülésről ír, annak valóban lehet ilyen - diszlexiás - magyarázata.

Ebben a korban is lehet és érdemes javítani az összpontosítás képességét, és magát az olvasást is - igaz, meglehetősen időigényes dologról van szó. De még ennél is fontosabb, hogy sok olyan probléma, a tanulással, renddel kapcsolatos hiányosság, amit eddig "butasággal", jellembeli, fogyatékossággal, akaratgyengeséggel stb. magyarázott, most egyszerre megérthető és elfogadható lesz.

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva